luni, 23 februarie 2009

Despre Oscaruri

O sa-mi asum aceasta afirmatie, desi stiu ca risc multe injuraturi (mai ales de la Roxana): Slumdog Millionaire nu merita sa castige Oscarul pentru cel mai bun film. Iar restul de multe premii primite sunt chiar nejustificate (cel pentru imagine si cel pentru regie).

Si asta s-a intamplat pe motive atat de politically correct (bleah) ca alte comentarii sunt inutile. Nu vreau sa iau partea oricarui alt film nominalizat care era mult mai indreptatit, dupa mine, sa castige, dar pentru cine a urmarit toate filmele din acest an, rezulatul era mai mult decat previzibil.

Reteta lui Danny Boyle e de altfel sigura: o Indie in mizerie, un copil modest, cuminte, dar foarte inteligent, o poveste de dragoste plina de lacrimi si durere si multe inserturi politico- sociale care sa rupa gura tarilor capitaliste pe care consumerismul le da afara din casa. Si iata cum celebra criza financiara da peste cap toate planurile. Culmea, cred ca exact din acest motiv a castigat Slum. Pentru ca e o poveste simpla, despre un om simplu, pentru care banii sunt mai putin importanti ca dragostea. Cine nu ar rezona la aceasta traire, atata timp cat este acoperit de beneficiile unei societati capitaliste?

The curious case of Benjamin Button m-a plictisit (poate si pentru ca este o ecranizare dupa Fitzgerald pe care trebuie doar sa-l citesti ca sa te seduca fatalmente). Dar The reader are exact acea clasa, distinctie si poveste care nu ajung niciodata la stauteta. Pentru ca e un film prea subtil, prea indecent, prea lipsit de cliseele obisnuite si sfaramand orice conventii pentru a fi pe placul americanilor.
Previzibile si lipsite de spectacol, Oscarurile din acest an nu au fost cine stie ce.

Singura mea consolare e premiul acordat Penelopei Cruz. Exceptionala, stralucitoare, flamboaianta la granita speciala dintre dementa si senzualitate, Penelope merita acest premiu cu prisosinta. Este actrita fetis care a reusit sa treaca peste complexul Almodovar si sa dovedeasca ca poate sa joace orice. Dar acest rol ii vine manusa. Inca o data subtilitatea europeana a interpretarii are castig de cauza, macar la rolurile secundare.

Mai multe despre Oscar Night, aici.

3 comentarii:

  1. Pai da, normal ca ma iau de tine. Mai ales pentru ca da, Slum are toate ingredientele unei rete de succes, dar transmite un mesaj, dincolo de ingredientele minune. Da, a fost politically correct sa ia Oscarul. Foarte bine ca l-a luat.
    In alta ordine de idei - Da, Benjamin Button...neeahh

    RăspundețiȘtergere
  2. Si eu am fost dezamagita de editia din anul acesta...stia asa, si anul trecut am fost la fel de dezamagita, pentru ca No country for old men m-a plictisit cumplit. Iar the Reader mi-a placut mai mult decat Slumdog. Insa faptul ca Slum a luat acest premiu e un statement - nu iti trebuie un mare buget sau mari nume in distributie ca sa iei Oscarul.

    RăspundețiȘtergere
  3. Observ ca an de an premiile Academiei incep sa scada in credibilitate, sunt din ce in ce mai criticate si contestate; asta poate si pentru ca tendinta generala in cinematografie este sa se ofere distinctii pe motive destul de diferite decat cele ale artei. Poate ca sunt inversunata, dar Slumdog mi se pare un film slab, salvat doar de topica si interpretarea imagistica. Am vazut filme mai bune, multe anul acesta si cateva mai proaste, foarte putine. Subscriu, consolarea ramane Penelope... :)

    RăspundețiȘtergere